Navigation Menu

Asset Publisher

angle-left Lieksa – Missä korpi, siellä kulta

Lieksa – Missä korpi, siellä kulta

Lieksan kaupunkikonsernin brändiuudistus valmistui

Lieksan kaupunkikonserni on ottanut käyttöön uuden brändin ja siihen liittyvät elementit. 

-Kaupunkikonsernin brändiuudistuksella on haluttu uudistaa ja yhtenäistää Lieksan kaupungin, Lieksan Kehitys Oy LieKen ja Lieksan Kiinteistöt Oy:n visuaalinen ilme, sekä tuoda esiin luonnon merkitystä kaikelle toiminnallemme korpimaisemien, virtaavien vesien ja vaaramaisemien keskellä, kertoo kaupungin elinvoimajohtaja Susanna Saastamoinen. -Lieksa on ainutlaatuinen rajakaupunki, jonka elinvoima lähtee luonnosta. Yrityselämä ja matkailu, vaskien pauhu sekä omanlainen, lieksalainen elämä, on sitä mitä haluamme myös muiden meistä tietävän.

Lieksan kaupungin visuaalinen ilme on uudistettu viimeksi lähes kymmenen vuotta sitten, eikä entinen ilme enää kaikilta osin palvellut nykyaikaisia viestintäkanavia ja -tarpeita. Elinvoimajohtaja Saastamoinen perustelee muutoksen taustaa myös sillä, että kaupungin organisaatiorakenteen muuttuminen ja tytäryhtiöiden perustaminen osaltaan vaikuttivat ilmeen uudistamisen tarpeellisuuteen.

Brändiuudistuksen myötä koko kaupunkikonsernin ilme yhtenäistyi, kuitenkin niin, että tytäryhtiöt erottuvat kokonaisuudesta edelleenkin omina erillisinä toimijoinaan. -Lisäksi nostetaan erilaisella värimaailmalla esille kaupunkikonsernin liikelaitokset, Pielisen museo ja Pielisen Karjalan musiikkiopisto, joita on perusteltua vahvistaa omina alabrändeinään, Saastamoinen toteaa.

Lieksan kaupungin elinvoimajohtaja kuvailee uusitun logon viestivän energisyyttä, lämpöä ja elämäniloa. -Logo on brändimme kuvallinen kiteymä, joka kertoo ihmisille, keitä me olemme. Logo on raikas ja moderni, ja sen muotokieli toistaa kaupunkivaakunan väritystä, unohtamatta tärkeää jousen muotoa. Lisämausteita logoon ja grafiikkaan on haettu karjalaisesta koristeornamentiikasta.

Lieksan kaupungin logon pääväri säilyy edelleenkin punaisena. - Puolukan punainen on ollut kaupunkimme tunnusomaisin väri kautta aikojen, ja halusimme uudistuksessa ehdottomasti säilyttää päävärin, joka sitoo meitä voimakkaasti karjalaisuuteenkin, elinvoimajohtaja taustoittaa. Lieksan kaupungin logoa voi käyttää myös hopeisena, mustana tai valkeana, jos punainen väri ei ole mahdollinen.

Brändiuudistuksen myötä rakennettu visuaalinen ilme otetaan käyttöön niin sähköisessä viestinnässä, internetsivujen, sosiaalisen median kanavien myötä sekä kaikessa painetussa materiaalissa. Visuaalisen ilmeen teemat ja värit ovat nekin luonnosta ja kaupungin perinteistä ammennettuja. Perinteinen puolukan punainen saa lisävahvistusta kelosta, messingistä, laineista, maan mullasta sekä kuusen kerkästä.

 

 

Uuden sloganin viesti rohkea ja ajatuksia herättelevä

Brändiuudistuksen yhteydessä Lieksan kaupunkikonserni on uusinut myös viestinnässä käytettävän sloganin ja kärkiviestit. -Lieksan uudeksi sloganiksi valikoitui ”Missä korpi, siellä kulta”, ja sen tarkoitus on herättää ajatuksia ihmisten ja elinkeinojen pärjäämisestä rajaseudulla vihreän kullan eli metsätalouden ja matkailun kainalossa, Saastamoinen kaupungilta kiteyttää. Kaupunki säilyttää toisena sloganina ”Lieksa – Kolin kaupunki”, mikä on ollut käytössä jo aiemmin.

Uuden sloganin muotoilussa on otettu huomioon myös asukkaiden ja matkailijoiden mielipiteet. -Kesällä 2019 pyysimme Pielisen Messujen kävijöiltä ehdotuksia sloganin ideoiksi, ja valtaosassa nousi esiin Lieksan monipuolinen ja puhdas luonto metsineen sekä Ruunaan, Kolin ja Patvinsuon alueet.

Kärkiviestejä on hahmotettu kolmen eri kohderyhmän eli asukkaiden, elinkeinoelämän ja matkailun näkökulmasta.

”Vapaat uivat vastavirtaan” -kärkiviesti on kohdennettu sekä jo Lieksassa asuville sekä tänne muuttoa miettiville asukkaille. Ajatuksena, on, että nostetaan reilusti esille Lieksassa elämisen ja olemisen helppous suurkaupunkeihin verrattuna, ja painotetaan luonnon merkitystä arjessa.

Elinkeinoelämälle suunnatussa viestinnässä nostetaan kärkenä ”Lähellä metsä ja mahti”. Lieksa on vihreän kullan kaupunki, jossa kukoistavat metsä- ja biotalouden vientiyritykset ja matkailu. Metsä- ja järviluonto, samoin kuin sijainti Venäjän rajan tuntumassa tarjoavat suotuisan ympäristön yritysten kasvulle ja alueelle sijoittumiselle.

Matkailussa kärkiviestiksi linjattiin ”Vaarassa rakastua”. -Lieksan jylhät vaarat, koskien ja vaskien pauhu, erätulten lämpö ja suomalaisuuden sielunmaisema tuovat sisältöä monimerkityksiseen kärkiviestiin, ja se toimii loistavasti myös vahvojen matkailubrändien, kuten Kolin ja Ruunaan, viestinä, elinvoimajohtaja Lieksan kaupungista summaa.

Brändiuudistuksessa haluttiin hyödyntää myös paikallishistoriaa. Kaupungintalon kokoushuoneet saivat uudistuksen myötä uudet nimet, jotka viittaavat talon aiempaan, Osuusliike Pielisen aikaiseen, toimintaan. Kaupunginhallituksen huone muuttui Kokoushuone Pieliseksi, ja Johtoryhmän kokoushuoneena tunnettu tila puolestaan Kokoushuone Rajanpirtiksi.

Uuden brändin kaupunkikonsernille on muotoillut kuopiolainen Oddy Inc.

 

 

Lisätietoja:

Susanna Saastamoinen, elinvoimajohtaja, p. 040 1044 009