Navigaatiovalikko

Lieksan kaupungin uutiset ja tiedotteet

Lieksan kaupungin uutiset ja tiedotteet

Sisältöjulkaisija

angle-left Lieksan kaupunkikonsernin brändiuudistus loppusuoralla

Lieksan kaupunkikonsernin brändiuudistus loppusuoralla

Lieksan kaupunki, Lieksan Kehitys LieKe Oy sekä Lieksan Kiinteistöt Oy uudistavat ja yhtenäistävät visuaalisen ilmeensä. Visuaalisen ilmeen uudistamisen ohella luodaan kaupunkikonsernille yhtenäinen brändi. Kaupungin tytäryhtiöt toimivat omina erillisinä yhtiöinä, mutta uudistuksella halutaan tuoda esille Lieksan kaupungin yhteinen pohja kaikille toimijoille.

 

-Visuaalisen ilmeen kehittäminen oli määritelty yhdeksi vuoden 2019 talousarvion tavoitteeksi, taustoittaa kaupungin elinvoimajohtaja Susanna Saastamoinen. -Brändiuudistuksella halutaan osaltaan vahvistaa ja yhtenäistää koko konsernin viestintää ja sitä kautta koko kaupungin elinvoimaisuutta.

 

Lieksan kaupungin visuaalinen ilme on uudistettu viimeksi lähes 10 vuotta sitten, eikä nykyinen ilme enää kaikilta osin palvele nykyaikaisia viestintäkanavia. Lisäksi kaupungin organisaatiorakenne on muuttunut edellisen uudistamisen jälkeen, mikä vaikuttaa niin logojen kuin muiden visuaalisten tunnusten käyttöön.

 

-Visuaalisen ilmeen suunnittelussa haluttiin ottaa huomioon myös viestinnän saavutettavuus niin sähköisissä kuin painetuissa materiaaleissa, Saastamoinen kertoo.

 

Lieksan kaupunki kilpailutti brändiuudistuksen tekemisen loppukeväästä Pohjois-Karjalan hankintatoimen kautta.

 

-Määräaikaan mennessä tuli kahdeksan eri tarjousta, joista kuopiolainen Oddy Inc. valikoitui brändiuudistuksen tekijäksi, Saastamoinen kaupungilta sanoo. -Valintaan vaikuttavina tekijöinä olivat mm. tarjouksen kokonaishinta sekä pyydetty logoluonnos, samoin kuin vastuuhenkilöiden referenssit.

 

Brändiuudistuksen kokonaishinta on 40.300 € (alv 0) sisältäen mm. kaupungin ja tytäryhtiöiden logot ja tunnukset, sloganin, värimaailman, typografian, ikonit, graafisen ohjeiston sekä erilaiset malliesimerkit graafiseen käyttöön. Uudet visuaaliset ilmeet otetaan käyttöön loppuvuonna.

 

 

Uusi brändistrategia esittelyssä maanantain kaupunginvaltuuston kokouksessa

 

Lieksan uutta brändistrategiaa ja uudistusprosessia esitellään kaupunginvaltuuston kokouksessa maanantaina 30.9.2019. Lieksan kaupungin viestintäsihteeri Heli Turpeinen valottaa, että Oddy Inc. on paikalla kertomassa strategiasta sekä kuvaamassa brändiuudistusprosessia kaikille yhteisesti.

 

-Lieksan brändin tavoitemielikuvaksi asetetaan kolme eri kantavaa teemaa eli ”kansainvälinen rajakaupunki”, ”luonnon kasvukeskus” ja ”ihmisenmyötäinen”. -Arvolupausta ja toimintaperiaatetta avaamme sitten tarkemmin valtuuston kokouksessa.

 

 

Brändiuudistuksessa mukana Pielisen Messuilla kerättyjä ideoita

 

Brändiuudistus pohjautuu kaupungin strategiaan ja tuo esille Lieksan vahvuuksia energisenä ja rohkeana menestyjänä. Brändisuunnittelussa on huomioitu kaupunkilaisilta ja muilta messukävijöiltä Pielisen Messuilla 8.- 9.6.2019 saatuja ideoita Lieksan vahvuuksista ja hyvistä puolista.

 

-Ideoita haettiin slogan-ideoinnin nimissä, mutta varsinaisten sloganehdotusten ohella saatiin enemmänkin ideoita lieksalaisen luonnon, Pielisen, Kolin, Ruunaan ja museoiden sekä yritysystävällisyyden huomioon ottamisesta kaupungin markkinoinnissa, viestintäsihteeri Turpeinen toteaa.

 

 

Lisätietoja:

Susanna Saastamoinen, elinvoimajohtaja, p. 04010 44009

Heli Turpeinen, viestintäsihteeri, p. 04010 44686