Tutkimus- ja analysointikeskus TAK Oy:n Kotimaan matkailu -tutkimuksen viimeisimmässä raportissa Lieksa pitää sijoituksensa vetovoimaisimpien matkailukohteiden joukossa. Kaikkien viidenkymmenen tutkimuksessa mukana olevan kohteen joukossa Lieksa pitää paikkansa vetovoimaisuudessa sijalla 6, vetovoimaindeksillä 10,3. Ensimmäistä sijaa pitää maan pääkaupunki Helsinki (39,6) ja muita Lieksan edelle sijoittuvia kohteita ovat Lappi (37,6), Tampere (23,5), Turku (19,8) ja Kuusamo (11,4). Sama kuusikko on myös tutkimukseen vastanneiden mukaan kolmen kiinnostavimman kohteen kärjessä. Kuusamo on kirinyt kiinnostavuudessaan edellisen raportointikerran sijalta 7. sijalle 5. Järvi-Suomi on alueena noussut kymmenen sijan verran sijalle 29 (vetovoimaindeksi 1,6). Maakuntana Pohjois-Karjala (0,9) sijoittuu 42:ksi, edellisen tutkimuskierroksen sijoitus oli 43.
Keskikokoisten paikkakuntien (10.000–50.000 asukasta) tilastossa Lieksa on Kuusamon jälkeen toiseksi vetovoimaisin kohde tutkimuksen mukaan. Kolmanneksi kiinnostavimpana tutkimukseen vastaajat pitivät Savonlinnaa. Lieksaa vetovoimaisena pitäneet ovat maininneet muiksi vetovoimaisimmiksi kohteiksi Lapin, Helsingin ja Kuusamon. Lieksan vetovoima syntyy pitkälti Kolin ansiosta, joka kerää maininnoista suurimman osan (94,1 %). Kuitenkin myös Lieksan luonto ja Ruunaa saavat mainintoja. Tutkimuksen perusteella Lieksan maininneet ovat luontomatkailijoita, jotka eivät vierasta myöskään kaupunkeja.
Vetovoimaisuutta tutkittaessa otetaan huomioon kaikki vastaukset, mukaan lukien maakunnat, vesistöt ja kansallispuistot. Itä-Suomi koko alueena kiinnostaa matkailijoita, sillä alue on noussut edellisestä tutkimuskerrasta sijalle 9, aiemman sijoituksen ollessa 24:s.
Matkailun vetovoimatutkimus on ympärivuotinen ja se raportoidaan huhti- ja lokakuussa. Tutkimukseen vastaa kuukausittain noin 1.000 yli 15-vuotiasta suomalaista, otos tutkimuksessa on 6.000 henkilöä. Alueiden vetovoimaa mitataan kysymällä kolmea kiinnostavinta matkakohdetta Suomessa. Vetomaisuutta tarkastellaan koko maan tasolla ja suhteessa vastaavan kokoisiin alueisiin. Lisäksi tarkastellaan alueella vierailleiden näkemyksiä vetovoimaisimmista matkakohteista sekä asemoidaan alue sitä vetovoimaisena pitävien muiden preferenssien osalta. Matkailun vetovoimatutkimus on hankittu Lieksassa Pielisen matkailualueen kehittämishankkeen työkaluksi, jonka avulla toiminnan tuloksia ja vaikuttavuutta voidaan mitata.
Lisätietoja:
Heikki Rusanen, toimitusjohtaja, Lieksan Kehitys Oy LieKe
heikki.rusanen@lieksankehitys.fi / 040 480 4287
Mari Mustonen, projektipäällikkö, Pielisen matkailualueen kehittämishanke
mari.mustonen@lieksankehitys.fi / 044 977 5056