Itä-Suomen elinvoimaisuus, turvallisuus ja huoltovarmuus painotusten ohjaajina
Lieksan kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 4.12.2023 kaupungin esitykset kärkihankkeiksi maakuntaliiton vuoden 2025 Vaikuttamisen kärjet -asiakirjaan. Vaikuttamisen kärjillä on tarkoituksena tehostaa edunvalvontaa ministeriökohtaisesti. Edellinen, valtion vuoden 2024 budjettiin kohdistunut Vaikuttamisen kärjet -julkaisu on luettavissa maakuntaliiton internetsivulla: https://pohjois-karjala.fi/maakunnan-edunajaminen/
Lieksan kaupungin esityksistä ensisijaisena on Ely-keskuksen ylläpitämän Lieksanjoen sillan uusiminen. Silta on saanut kuntoluokituksen huono, joka aiheuttaa riskin mahdollisista painorajoituksista sillalla. Sillan merkitys on elintärkeä niin raskaan liikenteen kuljetuksille, ihmisten liikkumiselle kuin huoltovarmuudelle. Uuden sillan suunnittelutyö on loppusuoralla ja kaupunki esittääkin siltahankkeen käynnistämistä viipymättä, vuonna 2025. Lisäksi kaupunki painottaa, että sillan rakentamiseen varattava määräraha on oltava riittävä, perustuen todellisiin laskelmiin.
Itärata-hankkeen toteuttamisen yhteydessä Joensuu-Lieksa-Nurmes junarataosuuden peruskorjaaminen on ensiarvoisen tärkeää. Saimaan kanavan sulkeuduttua Ukrainan sodan seurauksena, on tavarakuljetuksille saatava uusia vaihtoehtoja. Pohjois-Karjalasta etelään suuntautuvien kuljetusten lisääminen on vaikeaa liian vähäisten ohituspaikkojen vuoksi, joten pohjoiseen ja lähteen suuntautuva raideliikenne toisi tähän helpotuksen. Rataosuus parantaisi myös henkilöliikenteen kilpailukykyä sekä huoltovarmuuden ja turvallisuuden varmistamista Itä-Suomessa. Lisäksi peruskorjaus mahdollistaa rataosuuden sähköistämisen myöhemmässä vaiheessa.
Kevyen liikenteen väylä Ukko-Kolin ja Jeron risteyksen välillä on turvallisuuden ja tien käyttäjien määrän vuoksi tärkeää saada toteutettua mahdollisimman pian. -Kolin kansallispuistossa vieraili vuonna 2022 noin 251 000 matkailijaa, joka kertoo tarpeesta kevyen liikenteen väylälle, sanoo Lieksan vt. kaupunginjohtaja Arto Sihvonen. -Kävelijät, pyöräilijät ja rullasuksihiihtäjät joutuvat tällä hetkellä käyttämään kapeaa tien piennarta, eikä tiellä ole edes valaistusta tällä hetkellä, Sihvonen jatkaa.
Kaupunki esittää valtion osallistumista myös Vuonislahti-Koli-välin saaristoliikenteen kehittämiseen. Lieksan Kehitys Oy LieKe ja kaupunki ovat tehneet selvityksen Pielisen ylittävän autolauttaliikenteen tarvitsemasta kehittämisestä ja sen kustannuksista. Tehdyn selvityksen mukaan reittiä olisi mahdollista kehittää samalla tavalla kuin Saariston rengasreittiä, mutta yhteyttä ei saada avattua liiketaloudellisesti kannattavana ilman julkista tukea.
Runon ja rajan tien kunnostaminen Lieksan ja Ilomantsin alueella on kummankin kunnan esitys kärkihankkeisiin. Järvilohi- ja taimenkantojen elvyttäminen Lieksanjoella ja muissa Pieliseen laskevissa virtavesissä jatkaa lieksalaisena kärkihanke-esityksenä, samoin kuin yritystukien palauttaminen yrityskiinteistöjä omistaville kuntien yhtiöille. Investointitukien palauttamisella saadaan aikaan myös mahdollisuuksia uusien yritysten saamiseksi alueelle nykyisten yritysten kasvun ja kehittymisen lisäksi.
Lisätietoja:
Arto Sihvonen, vt. kaupunginjohtaja
arto.sihvonen@lieksa.fi / 040 1044 101