Pohjois-Karjalan maakuntaliitto kokoaa Vaikuttamisen kärjet -asiakirjaan maakunnan ajankohtaiset hankkeet ja muut valtion päätöksentekoon liittyvät tavoitteet ministeriökohtaisesti. Julkaisun pohjalta tehtävä vaikuttamistyö tähtää vuoden 2026 valtion talousarvioon vaikuttamiseen.
Lieksanjoen ylittävä kantatien 73 siltahanke nousee Lieksan kaupungin ja maakunnan elinkeinoelämän kannalta välttämättömäksi. Silta on luokiteltu kunnoltaan huonoksi ja sen on mukana valtion väyläverkon investointiohjelmassa vuosille 2025-2032. Siltahankkeeseen on varattu 10 miljoonan euron määräraha, jota Lieksan kaupunki pitää riittämättömänä, lopullisen kustannusarvion ollessa noin 20 miljoonaa euroa. Kaupunki esittääkin, että valtio varautuu sillan rakentamiseen investointisuunnitelman mukaisella rahoitusosuudella ja varmistaa tällä kriittisen siltarakenteen uusimisen. Uuden sillan tiesuunnitelma on ollut nähtävillä ja mikäli se hyväksytään, uuden sillan rakentamisen aloittaminen on mahdollista jo vuonna 2026.
Lieksan kaupunki nostaa esille myös Joensuu-Lieksa-Nurmes-rataosuuden perusparannuksesta. Rataosuus on kriittinen niin elinkeinoelämän kuin henkilökuljetustenkin näkökannasta. Itä-Suomen pieniin liikennehankkeisiin on maan hallitus esittänyt 2,7 miljoonaa euroa, mutta tällä hetkellä ei ole tiedossa, mihin tämä raha on tarkoitus kohdentaa. Kaupunki kantaa myös huolta siitä, että henkilöliikennettä raiteilla oltaisiin lakkauttamassa ja siirtämässä bussiliikenteeksi. Tämä ei ole perusteltua ympäristövaikutusten, huoltovarmuuden sekä jatkoliikenneyhteyksien kannalta. Ennemminkin pitäisi puhua itäradan sähköistyksen jatkamisesta Joensuusta Kontiomäelle Lieksan ja Nurmeksen kautta.
Yksi Lieksan kaupungin esille tuomista kärkihankkeista on myös Pohjois-Karjalassa Pielisen itäpuolella sijaitseva Fingridin 110 KV sähköverkko, joka on todettu riittämättömäksi alueen yrityksiä ja mahdollisia investointeja ajatellen.
Saavutettavuuden ja turvallisuuden kannalta merkityksellinen kohde edelleen on myös Koli. Joukkoliikenneyhteyksien saaminen sekä kevyen liikenteen väylän rakentaminen Ylä-Kolintien loppuosalle ovat alueen kehittämisen kannalta tärkeitä. Kolin osalta myös Pielisen ylittävän saaristoliikenteen käynnistäminen parantaisi osaltaan saavutettavuutta niin matkailijoiden kuin paikallistenkin ihmisten osalta.
Lieksanjoen vaelluskalakärkihankkeelle kaupunki toivoo panostuksia myös jatkossa. Vaelluskalahankkeessa on otettu merkittäviä askelia järvilohen ja -taimenen pelastamiseksi. Toimenpiteisiin on liittynyt kiinteästi tutkimuksellisuus, jonka kautta järvilohen käyttäytymisestä ja lajia kohtaavista uhkista on saatu kerättyä paljon uutta tietoa. Useampivuotinen NOUSU-hanke on päättymässä tämän vuoden loppuun ja panostusten jatkuminen toiminnan kehittämiseen vuonna 2026 on välttämätöntä pysyvien tulosten saavuttamiseksi.
Lieksan kaupunginhallitus päätti lausunnosta kokouksessaan 9.12.2024.
Lisätietoja:
Pirre Seppänen, kaupunginjohtaja
pirre.seppanen@lieksa.fi / 040 1044 001