Navigation Menu

Lieksan kaupungin uutiset ja tiedotteet

Lieksan kaupungin uutiset ja tiedotteet

Asset Publisher

angle-left Siun sote tiedottaa - Päivystykseen vai terveysasemalle?

Siun sote tiedottaa - Päivystykseen vai terveysasemalle?

Siun sote – Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymäPäivystykseen vai terveysasemalle?

Tiedote. Julkaistu: 15.06.2021, 08:26
Siun sote – Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä

 

Happi loppuu ja sydämestä puristaa. Punkki löytyy kiinnittyneenä kainaloon. Kirves osui polveen. Kuume on korkealla ja olo heikko. Ripuli iski ja sairauslomalappu pitäisi saada. Lonkkaan koskee ja kävely on hankalaa.

Minkä vaivan kanssa pitää ottaa yhteys omaan terveysasemaan ja milloin täytyy lähteä päivystykseen?

  • Nyrkkisääntö on, että omalla terveysasemalla hoidetaan tavallinen kuume ja flunssa, pitkittyneet lonkkakivut ja selkäkivut ja muut pitkäaikaiset vaivat, reseptien uusinnat ja sairausloma-asiat. Terveysasemat palvelevat arkisin 8-16 välisenä aikana, Nurmeksen, Lieksan ja Kiteen terveysasemat palvelevat myös osin iltaisin ja viikonloppuisin, aukioloajat voi tarkistaa Terveysasemien vastaanotot - siunsote.fi Ja aina ennen terveysasemalle saapumista tulee ottaa yhteyttä puhelimitse, moni asia ja vaiva hoituu jo puhelimessa, kertoo palvelupäällikkö Johanna Ahvalo.

Siun soten terveysasemien vastaanotossa on käytössä takaisinsoittopalvelu. Asiakkaita pyydetään odottamaan kärsivällisesti takaisinsoittoa, sillä odotus johtaa todennäköisemmin nopeampaan palveluun pääsyyn kuin uusi yhteydenotto.

  • Päivystykseen puolestaan tullaan numeroihin 112 tai 116117 soiton ja ohjeistuksen jälkeen kiireellisissä asioissa tai lähetteellä. Soittamatta päivystykseen ei siis pidä tulla. Päivystykseen tulon vaativia asioita ovat esimerkiksi aivohalvausoireet, tajunnantason häiriöt, voimakas rintakipu, rytmihäiriöt, hengitysvaikeus, runsaasti vuotava haava, tapaturma, murtuma, voimakas nenäverenvuoto tai vatsakipu, sietämätön äkillinen kipu, mielenterveyshäiriö, voimakas allerginen reaktio tai äkillinen yleistilan lasku, listaa ylihoitaja Petteri Hakkarainen.

Hän muistuttaa, että numerossa 116 117 päivystysavun hoitajat antavat ohjausta ja neuvontaa puhelimitse ympäri vuorokauden. Myös netissä omaolo.fi-osoitteessa voi tehdä oirearvioita ja toimia annettujen ohjeiden mukaan. Omaolo on kansallinen digipalvelu, joka auttaa arvioimaan hoidon tai palvelun tarvetta. Omaolon käyttäminen on turvallista ja sieltä saa oikeaa tietoa ilman googlettamista. Omaolo-palvelu on määritelty lääkinnälliseksi laitteeksi ja se on stardardoitu.

Palvelu ajoittain ruuhkaista

Vuosittain yhteispäivystyksessä Joensuussa käy noin 60 000 potilasta eli noin 165 potilasta päivittäin. Puheluita tuli vuonna 2020 noin 70 000 kappaletta. Tammi-toukokuun perusteella ennuste vuodelle 2021 on 109 000 puhelua. Päivystyksen tarve vaihtelee päivittäin ja tunneittain, mikä voi aiheuttaa ajoittaista palvelun ruuhkautumista. Aika vastaanotolle pääsyyn päivystyksessä vaihtelee riippuen muista potilaista ja potilaiden kiireellisyydestä. Vuonna 2019 keskimääräinen jonotusaika päivystyksessä vastaanotolle oli tunti ja 20 minuuttia.

  • Sairaanhoitaja arvioi päivystykseen tulevien potilaiden kiireellisyyden eli tekee niin sanotun triagen. Siinä on neljä kiireellisyyskategoriaa. Päivystyksessä potilaat hoidetaan aina kiireellisyysjärjestyksessä, ei saapumisjärjestyksessä. Tarvittaessa hoitoon voidaan ohjata myös muuhun palveluun, jossa vaiva on paremmin hoidettavissa kuin päivystyksessä, muistuttaa Hakkarainen.
  • Päivystyksen ruuhkautumiseen vaikuttaa myös esimerkiksi potilaiden kotiutus sekä jatkohoitopaikkojen saaminen. Päivystyksestä potilas lähtee pääsääntöisesti kotiin, vuodeosastolle tai terveyskeskukseen. Varsinkin nyt kesän aikana osa hoitosoluista maakunnassa on kiinni ja joillakin osastoilla vuodepaikkojen määrää on supistettu. Se pitkittää potilaan läpimenoaikaa meillä päivystyksessä ja aiheuttaa ruuhkaa, Petteri Hakkarainen kertoo.

Lisätietoja antaa:

Susanna Wilén
Erikoislääkäri, eMBA
Päivystyksen ylilääkäri, ensihoidon vastuulääkäri
Palvelujohtaja
24/7 Palvelualue
p. 050 3877942
susanna.wilen@siunsote.fi

_____________________________________________________________________________________________________

Siun sote - Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä huolehtii julkisista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista 13 kunnan alueella. Lisäksi kuntayhtymän vastuulla ovat ympäristöterveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjois-Karjalassa. Siun sote aloitti toimintansa 1.1.2017.

Kuntayhtymään kuuluvat Joensuu, Kitee, Lieksa, Nurmes, Outokumpu, Kontiolahti, Ilomantsi, Juuka, Liperi, Polvijärvi, Rääkkylä, Tohmajärvi ja Heinävesi.

www.siunsote.fi

Facebook: facebook.com/siunsote
Twitter: @siunsote
LinkedIn: Siun sote – Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä